FAQ: Elektronisk personalliggare

Vanliga frågor och svar rörande personalliggare och tidrapportering

Om reglerna från Skatteverket

Vem/vilka är skyldiga att föra personalliggare?

Personalliggare är idag ett krav för frisörer, restauranger och tvätterier.

Sedan 1:a januari 2016 gäller detta även för byggbranschen. Ansvaret för personalliggaren kommer att ligga hos byggherren och den som bedriver byggverksamheten. Läs mer här >>

Finns det några undantag för personalliggaren?

Ja, självklart finns det inga regler utan undantag.

Dessa gäller för byggbranschen:
– Om slutsumman på bygget inte kan antas överstiga fyra prisbasbelopp (ca 170 000 kr) så behöver man inte föra personalliggare.

– En person som bara tillfälligt lastar eller lossar material på byggarbetsplatsen behöver inte skrivas in i liggaren.

Läs mer här >>

Kan byggherren överlåta ansvaret till någon annan?

Ja, byggherren kan vid överenskommelse överlåta ansvaret till den som bedriver byggverksamhet, vilket innebär fullt ansvar för alla byggherrens uppgifter. Det går inte att överlåta enstaka delar.

Läs mer här >>

Hur gör Skattverket sin kontroll med systemet?

Fysisk närvarokontroll med antingen uttagen rapport ur systemet eller avläsning från arbetsledares mobil/surfplatta och eller uttag av speciell fil till USB-minne eller som skickad fil via mail.

Vad händer om jag inte för personalliggare?

Om skatteverket gör en kontroll på er arbetsplats och liggaren inte existerar eller inte är komplett så får man betala en så kallad kontroll avgift, den är på följande belopp beroende på avvikelse:

Avgifter för byggherren:
– Ej anmält byggstart 25 000 kr / arbetsplats
– Ej tillhandahållit utrustning 10 000 kr
– Ej tillgänglig personalliggare vid kontrollbesök 10 000 kr

Dock kan maximalt en avgift om 10 000 kr / tillfälle även om två fel upptäcks. Vid upprepat fel inom ett år så är avgifterna det dubbla.

Avgifter för näringsidkare: (den som bedriver byggverksamhet)
– Personalliggare ej tillgänglig vid kontroll 10 000 kr
– Personalliggaren är bristfällig eller bevaras inte 10 000 kr
– Personer som inte förts in i liggaren 2 000 kr/person

En kontrollavgift för näringsidkaren kan endast tas ut om byggherren tillhandahållit utrustning. Endast en avgift på 10 000 kr kan tas per tillfälle, förutom 2 000 kr för ej antecknad person.
Vid upprepat fel inom ett år dubblas avgifterna.

Läs mer här >>

Om personalliggaren i TimeOrganizer

Är ID06 ett krav? Är TimeOrganizer kompatibel med ID06?

Nej, ID06 är inget krav för vårt tidrapporteringssystem, och inte heller för att föra personalliggare. I dagsläget är den inte kompatibel med ID06

Hur uppdaterar/synkar personalliggaren när arbetarna checkar in och ut?

Uppdateringarna sker i Realtid. Appen skickar alla påbörjade och avslutade registreringar direkt till administrationen.
Tjuvkika på administrationen >>
Tjuvkika på appen >>

Vilka hårdvaror behövs till personalliggaren?

Samtliga versioner av Android och IOS för appen. Personalliggaren på webben fungerar även den för samtliga hårdvaror.

Hur sparas datat för 2-års perioden som Skatteverket kräver för personalliggaren?

All data sparas längre tid än två år för aktiva kunder. För kunder som sagt upp sitt avtal sparas allt data i två år och tas därefter bort.

Vad kostar personalliggaren och TimeOrganizer?

TimeOrganizer har enårsavgift på 350 kr, därefter betalar du endast 99 kr/mån och aktiv användare. Användare som inte registrerar under en/flera kalendermånader är kostnadsfria, trots att det finns i systemet. Personalliggaren ingår i priset.

Läs mer om våra priser, villkor och 30 dagars gratis testperiod >>

Get in Touch

Prova vårt tidrapporteringssystem
Fritt i 30 dagar

Väljer du att fortsätta efter testperioden så är kostnaden endast 99 kr per månad och aktiv användare, samt en fast årsavgift om 350 kr. Priset beräknas per aktiv användare varje månad och är exklusive moms.

Hela vårt tidrapporteringssystem öppet att testas
Du binder dig inte vid någonting och kan säga upp ditt konto under eller direkt efter de 30 dagarna ifall du anser att TimeOrganizer inte passade just ditt syfte.

Självklart har ni även fri tillgång till vår support på telefon 08-734 60 40 eller på support@timeorganizer.se helgfria vardagar 08:00-17:00 (med undantag för lunch 12:00-13:00).

Ladda ner appen här:

Get in Touch